• multistrada 1260 enduro_action_offroad 02_uc68405_low.jpg
  • my20_ducati_multistrada 1260 s grand tour_05_uc101611_low.jpg
  • my20_ducati_mig-s_05_uc101418_low.jpg
  • my20_ducati_streetfighter v4 s_ambience_37_uc101657_low.jpg
  • 11_1299 panigale r final edition_uc69712_low.jpg
  • 38 supersport s_uc31917_low.jpg
  • 16_ducati panigale v4 r action_uc69253_low.jpg
  • multistrada 1260 s action 32_uc34983_low.jpg
  • ducati_multistrada_950_ambience_03_uc69574_low.jpg
  • my20_ducati_streetfighter v4 s_ambience_28_uc101649_low.jpg
  • 51_ducati_hypermotard 950 sp_action_uc69099_low.jpg
  • ducati_panigale v2_ambience_08_uc101498_low.jpg
  • 53_ducati_monster_1200_s_my20_uc90984_low.jpg

De Panigale V4 als Superleggera: de droommotor is nu werkelijkheid en het is een Ducati


Borgo Panigale, Bologna, 6 februari 2020 - Met de Superleggera V4 vervult Ducati de droom om de grenzen van de techniek, de aandacht voor detail en het motorontwerp te verleggen, met een project dat het grootste meesterwerk van het Bolognese bedrijf vertegenwoordigt op het gebied van techniek, prestaties en ontwerp.

Na een exclusieve preview voor zijn meest gepassioneerde en trouwe klanten, onthult Ducati nu officieel zijn nieuwe Superleggera V4, de krachtigste en technologisch meest geavanceerde motorfiets ooit gemaakt door de fabrikant uit Borgo Panigale, geproduceerd in een gelimiteerde oplage van slechts 500 individueel genummerde motorfietsen.

De Superleggera V4 is de enige weglegale motorfiets ter wereld met de volledige draagconstructie van het chassis (frame, subframe, achterbrug en wielen) uit composietmateriaal, waardoor een gewichtsvermindering van 6,7 kg wordt bereikt dankzij deze componenten. Om de hoogste kwaliteits- en veiligheidsnormen te garanderen, worden deze componenten 100% getest met behulp van de meest geavanceerde technieken die ontleend zijn aan de lucht- en ruimtevaartindustrie, zoals thermografie, ultrasound inspecties en tomografie. De chassisafmetingen zijn aangepast voor een optimaal circuitgebruik door de lengte van de achterbrug te vergroten.
Het totale resultaat is een ongeëvenaard vertragingsvermogen, sneller leunen in de bochten en scherpere lijnen om uit de bochten rijden.

Het bereikte prestatieniveau is extreem hoog: Alessandro Valia, een officiële Ducati tester, reed de motorfiets, voorzien van de racekit en de slickbanden, een ronde op het Mugello circuit in 1:52:45, op minder dan twee seconden van de rondetijd van de Panigale V4 R SBK, winnaar van het 2019 Italiaanse Motorspeed kampioenschap (CIV) met Michele Pirro.

Veel onderdelen zijn gemaakt van carbon, gegoten in geavanceerde aërodynamische vormen. Zo is er de kuip, die zorgt voor een niveau van aërodynamische efficiëntie dat overeenkomt met en beter is dan dat van de huidige MotoGP motorfietsen. Dankzij de 'biplane' winglets geïnspireerd op de Ducati MotoGP van 2016, met de hoogste prestaties op dit gebied, kan het een downforce van 50 kg garanderen bij 270 km/u, 20 kg meer dan de winglets van de Panigale V4 MY20 en V4 R.
Deze downforce verbetert de acceleratie, door de neiging voor wheel up tegen te gaan, en verhoogt de remstabiliteit.

De carbon kuipen hebben ook een opvallende Desmosedici GP19 geïnspireerde kleurstelling die het rood van de GP19 combineert met een naked carbon die de nadruk legt op vormen, materialen en technische details.

Onder de carbon laag ligt het Desmosedici Stradale R motorblok, lichter en krachtiger dan ooit. De 998 cm3 90° V4 die de Superleggera V4 aandrijft, weegt in feite 2,8 kg minder dan de 1.103 cm3 V4. Dankzij een typegoedgekeurde Akrapovič uitlaat levert hij maar liefst 224 CV in weglegale uitvoering (EU-homologatiecijfers). Dat cijfer stijgt tot 234 CV wanneer de titanium Akrapovič uitlaat voor circuitgebruik wordt gemonteerd, die is opgenomen in de Racing Kit welke bij de motorfiets wordt geleverd.

Het racekarakter van de motorfiets wordt versterkt door het gebruik van de droge koppeling en de individuele handmatige afstelling van het Desmodromic timingsysteem.

Alleen bij de Superleggera V4 geeft een speciale motorkalibatie voor de race uitlaat de rijder toegang tot een "RaceGP" display. Deze is uitsluitend bedoeld voor gebruik op het circuit en is ontworpen met waardevolle input van Andrea Dovizioso. Het is een directe uitloper van het instrumentenpaneel op de Desmosedici GP20.

Dankzij het uitgebreide gebruik van carbon, titanium en magnesium onderdelen en andere bewerkingen van massief aluminium heeft de Superleggera V4 een drooggewicht van slechts 159 kg (16 kg minder dan de Panigale V4), wat resulteert in een vermogen/gewichtsverhouding van 1,41 pk/kg: een recordbrekende waarde voor een weglegale sportmotor. Door de bijgeleverde Racing kit te monteren en de motorfiets om te zetten naar de circuitconfiguratie stijgt het vermogen tot 234 pk, daalt het gewicht tot 152,2 kg en stijgt de vermogen/gewichtsverhouding tot 1,54 pk/kg.

De elektronische besturing is ook ontwikkeld om het racekarakter van deze motorfiets te versterken. Hun operationele parameters zijn standaard gekoppeld aan drie geherprogrammeerde Riding Modes (genaamd Race A, Race B en Sport). Er zijn ook - voor het eerst - vijf extra Riding Modes die kunnen worden gepersonaliseerd met de voorkeursinstellingen van de rijder. De rijders kunnen de rondetijden volgen via de geüpgrade Lap Timer, die de coördinaten van de finishlijn en de tussentijden voor vijf favoriete circuits kan vastleggen. Deze kunnen aan het begin van elke circuitdag worden opgeroepen zonder dat de afstelprocedure hoeft te worden herhaald. De standaard systeeminstellingen bevatten de details van de finishlijn/tussentijd: Laguna Seca, Mugello, Jerez, Sepang en Losail. Dit wordt aangevuld met een elektronicapakket van de laatste generatie, inclusief EVO 2 strategieën voor de DTC en DQS up/down.

Andere standaardonderdelen zijn een lichter Öhlins veersysteem, met een onder druk staande vork en lichtere machinaal bewerkte aluminium vorkbodems, een titanium schokdemperveer en GP-kleppen die de demping van verkeersdrempels tijdens de eerste compressiefase verbeteren.
Het remsysteem is het beste in het Brembo-productgamma, met een MCS-remklauw met een op afstand ingestelde hendelafstand en Stylema® R-remklauwen, exclusief voor de Superleggera V4, voor een grotere consistentie van de voorremslag bij lange runs op het circuit.

Zorgvuldige aandacht voor detail is ook duidelijk zichtbaar in de radiatordop van massief aluminium en de speciale contactsleutel met een aluminium inlegstuk waarop het nummer van de motor staat vermeld. De exclusiviteit van de materialen en technische oplossingen komt tot uiting in het beperkte aantal motorfietsen: slechts 500, allemaal individueel genummerd en voorzien van een echtheidscertificaat. Het ID-nummer van de motorfiets (XXX/500), dat overeenkomt met het VIN, staat op het frame, het stuur en de contactsleutel.

De start van de leveringen is gepland voor juni 2020 in Europa en gezien de extreme complexiteit van de productie van zoveel onderdelen, is het maximum beperkt tot slechts 5 motorfietsen per dag. Alle motorfietsen zullen echter in 2020 worden geproduceerd.

Klanten van Superleggera hebben alleen de kans om een exclusief Superleggera V4 premium lederen pak met geïntegreerde airbag en een carbon helm aan te schaffen, beide voorzien van de kleuren en de graphics van de motorfiets. Het door Dainese geproduceerde pak combineert lichtheid en kracht met de veiligheid van het D-air® systeem. Ook de zorgvuldig vervaardigde Arai helm - met aeronautical-grade carbon - biedt onovertroffen bescherming en comfort.

Het pakket dat Ducati heeft samengesteld voor liefhebbers die een Superleggera V4 kopen, bevat ook toegang tot de "SBK Experience", waardoor eigenaren de Panigale V4 R, die meedoet aan het SBK Wereldkampioenschap, kunnen rijden op een testcircuit in Mugello. Nog verbazingwekkender is dat 30 Superleggera V4-eigenaren een exclusieve kans krijgen om te genieten van de "MotoGP Experience" en de droom van elke raceliefhebber te beleven. Voor het eerst zullen ze op een circuit kunnen rijden op de Desmosedici GP20 die door Dovizioso en Petrucci wordt gebruikt, met de directe ondersteuning van de Ducati Corse technici.

Deze bijzondere evenementen en mogelijkheden zijn net zo uniek als dit nieuwe Ducati model. De Superleggera V4 is extreem, ontworpen en ontwikkeld om maximale prestaties op het circuit te bereiken en te zorgen voor alle betrouwbaarheid en rijdersvriendelijkheid van een weglegale sportmotor.

Met de Superleggera V4 verlegt Ducati de grenzen nog verder. De technische expertise en kennis die in de MotoGP wordt ontwikkeld en voortdurend verder wordt ontwikkeld, wordt voortdurend ter beschikking gesteld aan liefhebbers van techniek en prestaties op twee wielen.

doc

newsletter

banner maintenance